onsdag 16 september 2009

Skaffa dig en coach!

Tänker du på hur du beter dig egentligen?
Konstig fråga kanske, men jag tänker så här:
Alldeles för ofta lägger man sig i saker som man inte har att göra med. Eller så fäller man onödiga och sårande kommentarer utan att tänka sig för. Kanske överreagerar man på människors beteenden. Brukar du tuta på bilförare som är i vägen för dig i trafiken? Blir du stressad och irriterad av köerna när du handlar? Brukar du rätta folk när de uttalar ett ord eller ett namn felaktigt? Det lustiga är ju att tillvaron inte alls blir bättre eller trevligare av detta beteende, men vi gör det ändå i någon slags självhävdelse.

Jag har funnit en lösning som funkar för mig. Jag har skaffat en inre coach. Han sitter strax ovanför mitt huvud och ser allt jag gör och hör allt jag säger. Det tog ett tag att upprätta en bra kontakt med honom, men med tiden har jag kommit att lyssna mer och mer på honom. Han talar om för mig när jag ska hålla tyst i ett samtal. Han lugnar ner mig när jag vill tuta på bilen som just körde ut framför mig. Och han talar lugnt till mig när jag stressar upp mig över ingenting. Att hitta den här coachen kräver mycket arbete, men det är det verkligen värt. Jag har en känsla av att han kommer att dyka upp i många av mina funderingar här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar